środa, 9 listopada 2011

Stół jesionowy - opowieść o pewnym stole

Stół jesionowy - opowieść o pewnym stole
Zapraszam Was do stołu. Jeszcze nie tak dawno, zaledwie miesiąc temu,
 był sobie brązowy dębowy stół. 
Stół liczył sobie już grubo ponad 60 lat i lata świetności miał już za sobą.
Przygarnęła go pewna niewiasta ( znaczy się ja :) ) by tchnąć w niego powiew świeżości.
Ale po kolei....

Stół posiadał ślady po bytności korników więc spryskany został sowicie preparatem firmy Starwax.
Mam nadzieję, że żyjątka się wyniosły już wcześniej, ale by nie wpuścić do mieszkania robaków prysnęłam w każdą dziurkę chemię. Jeśli tylko mogę  zastępuję ją naturalnymi preparatami  np. octem, kwaskiem cytrynowym, sodą oczyszczoną etc.
Wystrzegam się chemii, lecz tu, siła wyższa. 
W tym wypadku zastosowałam zabójczy płyn w sprayu.


preparat do zwalczania drewnojadów w sprayu, firmy Starwax

Tak stół wyglądał przed dostaniem się w moje ręce
stół jesionowy, przed odnowieniem , kolor naturalny drewna

stół jesionowy, przed odnowieniem , kolor naturalny drewna


Pierwszy etap prac: brudna robota: zeszlifowanie warstwy brudu, wielu warstw wosku
odnawianie stołu, bielenie stołu , szlifowanie
Szlifowanie papierem ściernym zajęło mi sporo czasu, choć użyłam do tego małej szlifierki.

odnawianie stołu, bielenie stołu , szlifowanie

Wypełniłam ubytki i szczeliny w blacie masą szpachlową
wypełnianie szczelin w blacie stołu szpachlą

wypełnianie szczelin w blacie stołu szpachlą
Gdy wyschła przetarłam papierem ściernym nadmiar.

Próba nałożenia białej farby transparentnej na nodze stołu wypadła pomyślnie. Chciałam żeby przebijały piękne rysunki słojów.
próba kolorystyczna na nodze stołu, odnawianie , bielenie mebla

Z szuflad wyjęłam zasuwy
zasuwa wyjęta z szuflady, metal, odnawianie stołu

zasuwa wyjęta z szuflady, metal, odnawianie stołu

A po miejscach dziurek od klucza zamocowałam metalowe uchwyty
uchwyt do szuflady, metal

Stół jedynie przez okno chciał wejść do domu. 
wnoszenie stołu do mieszkania, stół przechodzi przez okno


Jedna z dwóch szuflad pod blatem ma cudowne schowki

wnętrze szuflady w stole, trzy przegródki z przykrywkami , przed ozdobieniem

wnętrze szuflady w stole, trzy przegródki

 Wieczka przegródek w szufladzie zdekupeżowałam. Jeszcze drobne domalowania mi zostały oraz zasłonięcie dziury po zasuwce,  którą usunęłam.
wnętrze szuflady w stole, trzy przegródki z przykrywkami , ozdobione

Nie byłabym sobą gdybym nie dodała jakiegoś ozdobnika (drewniany dekor): D
dekor  drewniany przyklejony z boku stołu

Dwie warstwy farby zakryły mozaikę, 
 stół odnowiony, pobielony, blat z mozaiki pomalowany na biało
Jednak po oszlifowaniu papierem ściernym uzyskałam efekt przecierki.

 stół odnowiony, pobielony, blat z mozaiki pomalowany na biało
Blat zaimpregnowałam lakierem akrylowym, satynowym.

I tak oto prezentuje się w  pokoju:
 stół odnowiony, pobielony, wnętrze pokoju, stół z krzesłami

 stół odnowiony, pobielony, wnętrze pokoju

 stół odnowiony, pobielony, wnętrze pokoju

Już w najbliższą niedzielę stół stanie się nieodzownym elementem babskiego rękodzielniczego  biesiadowania.
Krzesła też czeka w przyszłości lifting.
Myślę o zmianie materiału na siedziskach na jakieś żywsze, może kwiatowe....



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz